Laden Evenementen

Dit jaar herdenkt Valkenburg aan de Geul dat het 350 jaar geleden is dat Staatse (Nederlandse) soldaten het imposante Kasteel Valkenburg opbliezen en voor de Fransen onklaar maakten. Deze ramp vond plaats in 1672, het jaar dat nationaal geldt als het Rampjaar. Misschien kent u dit Rampjaar van ‘redeloos, radeloos, reddeloos’, de Hollandse Waterlinie en de moord op de gebroeders De Wit.
Deze gebeurtenissen speelden zich af in Holland en Utrecht en kregen een vaste plaats in het nationale onderwijs. In Valkenburg aan de Geul is de geschiedenis anders! Dat zult u zien in onze tentoonstelling, waar Valkenburg en de regio centraal staat.

Laat u meevoeren in het verhaal van de belegering en verwoesting van Kasteel Valkenburg. Wat kwamen de Franse Zonnekoning Lodewijk XIV en de Staatse stadhouder Willem III bij Valkenburg en Maastricht doen? Krijg inzicht in de persoonlijke en staatkundige verlangens van de hoofdrolspelers. Probeer te beleven wat Willem III beleefde, toen hij met andere hoge heren het opblazen van het kasteel aanschouwde. Verbaas u over de gigantische aantallen soldaten en paarden, die allemaal van de streek moesten leven. Leef mee met de boeren en de dorpelingen, die weerloos waren tegen soldatenterreur.

Hoe realistisch zijn de afbeeldingen van Kasteel Valkenburg eigenlijk? Wat u in de tentoonstelling zult zien, krijgt u (kunst)historisch toegelicht. Na afloop kunt u thuis het een en ander nog eens rustig nalezen in een brochure.

Bezoek onze website voor meer informatie over de expositie, lezingen en andere activiteiten rondom het Rampjaar 1672 http://www.museumvalkenburg.nl

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig