Op zondag 16 juni biedt Museum Valkenburg maar liefst 3 activiteiten om de vaders te verwennen.

Om 11 uur vertelt historicus en journalist Caspar Cillekens aan de hand van 51 foto’s, cartoons en grafieken over de sociale en economische geschiedenis van De Sphinx. Het zwaartepunt van de lezing ligt op de periode 1890-1980 waarin de publieke opinie in Maastricht over De Sphinx, die vanwege de kinderarbeid in de 19e eeuw al niet best was, alsmaar negatiever werd.

Vanaf 13 uur is de kist met schatten uit de villa Voerendaal op bezoek in Museum Valkenburg! Enthousiaste vrijwilligers van Restaura vertellen aan de hand van replica’s van archeologische objecten het verhaal van de Romeinse villa en haar bewoners in Voerendaal. Vooral voor kinderen is dit een leerzame activiteit, die op een laagdrempelige manier kennis maken met archeologie en het verleden. Hier mogen de kinderen een armband of munten bekijken en vastpakken. Of ontdek hoe de Romeinse sleutel werkt. Als afsluiting mag de kinderen zelf een Romeinse herdenkingsmunt maken.

Om 14.30 uur geeft kunstverzamelaar Tom Cremers geeft een toelichting op zijn eigen verzameling: kunstwerken van Limburgse kunstenaars uit de periode 1910-1975. Daarnaast geeft hij een toelichting op de expositie ‘Pracht en Praal van Petrus Regout’ met fraaie litho’s.

Aansluitend kunnen de vaders aan de overkant van het museum bij Pub Henry VIII de voetvalwedstrijd van het Nederlands elftal bekijken.

Fijne Vaderdag in Valkenburg!