Zowel de Romeinse presentatie als de nieuwe expositie ‘Sporen van handel en oorlog’ kregen afgelopen weekend veel positieve reacties. Dit jaar waren er 2 activiteiten georganiseerd voor de Nationale Archeologie Dagen, die elk jaar landelijk georganiseerd worden.

Bezoekers konden op een laagdrempelige manier kennis maken met het Romeins verleden. Vrijwilligers van Restaura wisten ze op een leuke manier te onderhouden door de interactie met het publiek.  Met veel enthousiasme werd het verhaal van de Romeinse villa te Voerendaal ontvangen. Ze mochten zelf voorwerpen uitzoeken waarover het verhaal verteld werd. Daarnaast werd er uitleg gegeven over het restauratieproces van de gevonden artefacten en in de presentatie getoonde objecten.

Afgelopen vrijdag is bovendien de expositie “Sporen van handel en oorlog” gestart. Hier is een collectie samengesteld van verschillende hobby archeologen. De meeste vondsten zijn gevonden met een metaaldetector. Door de context van de vondsten verder te onderzoeken kwamen er grote en kleine verhalen aan het licht. Zo laten we een reconstructie zien van gevechten tussen de Duitse bezetter en de geallieerden. Ook is er een overzicht van de munitie die de laatste eeuwen gebruikt is. En zeker de moeite waard is het overzicht van de courante (gebruikte) munten in het Land van Valkenburg. Munten vanaf de Romeinen tot het Eurogeld van tegenwoordig die gevonden zijn in en om Valkenburg.

De expositie is nog te zien tot 1 september.