In en om Valkenburg is er door de eeuwen veel gevochten. Al in de Middeleeuwen werd het Kasteel Valkenburg op de Heunsberg vaker aangevallen. De Spaanse, Franse en Pruisische troepen doorkruisten de regio. Ook de Tweede Wereldoorlog heeft veel sporen achtergelaten, die we tot op de dag van vandaag terug kunnen vinden.

In de expositie is een mooi overzicht te zien van allerlei kogels en munitie. Van de verschillende musketkogels uit de 16e eeuw, pistoletjes en artilleriegeschut uit de Tweede Wereldoorlog. Duidelijk te zien is de vooruitgang in dynamica en de vormgeving door de eeuwen heen. Hierdoor kon men steeds preciezer schieten en doel raken.

Veel van de vondsten uit de Tweede Wereldoorlog van de bezetter en de geallieerden zijn gedocumenteerd en in kaart gebracht. Daaruit komen bewijzen naar boven voor diverse historische momenten, zoals een vliegtuigcrash te Houthem. Er werden fragmenten van het vliegtuig gevonden en zelfs een pilotenbril, waarschijnlijk van de neergestorte RAF-bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog. Via de vondsten van munitie van afweergeschut is een reconstructie gemaakt.

In de expositie Sporen van handel en oorlog zijn naast de objecten uit de tweede wereldoorlog ook artefacten uit de Romeinse tijd en de Middeleeuwen te zien. De munten tonen geven een goed overzicht van het in deze regio gebruikte geld in deze regio door de eeuwen heen. Een assortiment aan flessen en andere objecten laat een veelzijdigheid aan producten zien, die de industrialisatie in de 19e eeuw mogelijk maakte.

De expositie Sporen van handel en oorlog is nog te zien tot en met 1 september.