Dit jaar is op zondag 15 september de Nationale Monumentendag. Bij Museum Valkenburg zetten we de Romeinse villa’s centraal. Een schatkist gevuld met Romeinse objecten worden voor jong en oud op de leerzame en interactieve manier gepresenteerd.

Op zondagmiddag is een doorlopend presentatie van Romeinse objecten uit Villa Voerendaal. Vrijwilligers van Restaura, het archeologisch restauratieatelier te Heerlen, vertellen op enthousiaste wijze kleine en grote verhalen rondom de Romeinse objecten die gevonden zijn bij Villa Voerendaal. Laat je verbazen over de vaardigheden en luxe die ze 2000 jaar geleden al kenden. Een veelzijdigheid aan replicaobjecten, die je dus met je eigen handen mag aanraken en bekijken.

In Valkenburg en omgeving zijn vele resten van Romeinse villa’s teruggevonden. De grootste en belangrijkste is vergelijkbaar met de villa in Voerendaal, die enkele kilometers verderop lag. In het museum zijn archeologische objecten uit Valkenburg tentoongesteld die het leven laten zien van de Romeinen in Valkenburg met een reconstructie van de Viabelgica, de verbindingsweg tussen de kust in Frankrijk en de belangrijke Romeinse stad Keulen. Samen met de vondsten uit gevonden graven en de overblijfselen van bewoning van de vele Romeinse villa’s geven ze een leuk inkijkje in het Romeinse leven.

Kom ook kijken en ervaar zelf hoe de Romeinen hier 2000 jaar geleden leefden. De presentatie zal doorlopend plaatsvinden van 13:00 tot 16:00 uurop de Middenverdieping van het museum.