Dinosaurus eieren nader bekeken.

Op 12 november 2024 geeft Maarten de Rijke van het Oertijdmuseum in Boxtel uitleg over scans van dino-eieren.

De kans is groot dat het Oertijdmuseum een fossiel dino-embryo in handen heeft, en dat is zeer zeldzaam. Het ei, dat uit China komt, ligt al dertig jaar ‘in de kast’ van het Oertijdmuseum. Het is vrij zeker dat er een dino-embryo in het ei zit, want het gaat om een gesloten ei. Het is 70 miljoen jaar oud en van een Hadrosaurus, een planteneter die zo’n zeven tot negen meter lang was.

Het ei met het vermeende embryo werd gescand in het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch. Er zijn in totaal drie eieren waar resten in zijn aangetroffen, maar in één daarvan zijn versteende stukjes het duidelijkst aanwezig. Dat wordt nu gedetailleerder onderzocht in Frankrijk middels de deeltjesversneller Synchroton. Zo kan worden ontdekt of er nog een kopje of een wervelkolom in zit. Hopelijk kan het onderzoek meer vertellen over de groei van dinosaurussen.

Bijeenkomsten van de Nederlandse Geologische Vereniging AFDELING LIMBURG worden gehouden op de tweede DINSDAG van de maand en beginnen om 19.30 uur in het Museum Valkenburg, deur linksonder naast de hoofdingang. Ook niet-leden zijn van harte welkom. Heeft u vragen over de geologische vereniging, excursies, boeken, tijdschriften, mineralen, gesteenten en/of fossielen, kom dan eens naar deze maandelijkse bijeenkomsten.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig