Drie hoogbejaarde Amerikaanse bevrijders bezochten dinsdag 10 september de net geopende expositie Through their Eyes in Museum Vakenburg.

Middels foto’s en documenten uit Amerikaanse privé- en overheidsarchieven laat deze expositie zien hoe de bevrijders zelf hun aanwezigheid in Zuid-Limburg beleefden.

Met name dat alle foto’s zijn ingekleurd en daardoor goed weergeven hoe onze regio er eind 1944 uitzag riep veel herkenning op bij 98-jarige John Foy, de 99-jarige Joe Picard en de 101-jarige Jack Myers.

Vergezeld van kinderen en kleinkinderen bekeken ze aandachtig wat er op deze expositie allemaal te zien is in Museum Valkenburg en noteerden ze in het gastenboek dat de expositie veel emoties en herrinneringen oproept aan de dagen waarop ze in september en oktober 1944 hier voor onze vrijheid hebben gevochten.

Through Their Eyes loopt nog t/m 24 november in Museum Valkenburg