Laden Evenementen

In het kader van ‘Tachtig jaar bevrijding’ geeft professioneel historicus en schrijver Jos Schols op 15 september in Museum Valkenburg een interessante lezing over het succesvolle Amerikaanse militaire 91st Evacuation Hospital in het toenmalige Ignatiuscollege in Valkenburg aan de Geul.

Schols bespreekt aan de hand van historisch beeldmateriaal op een boeiende manier de geschiedenis en de werkwijze van deAmerikaanse hospitalen en legt parallellen met de omstandigheden van nu in oorlogsgebieden. Wat waren de werkzaamheden van de artsen en de verpleegsters en onder welke omstandigheden moesten zij de gewonden, onder wie ook Duitse soldaten, behandelen? Wie topprestaties levert, heeft ook ontspanning nodig. Die was er gelukkig ook voor zowel personeel als patiënten. Voorts vormen de persoonlijke verhalen over het ‘91st’ van personeel en tijdgenoten onder meer uit de vroegere Kattebeek, die door Jos zijn geïnterviewdzijn, de kers op de taart. Hierdoor gaat de geschiedenis nog meer leven.

De lezing vindt plaats op 15 september van 11.00 uur tot 12.00 uur in Museum Valkenburg, Grotestraat Centrum 31 in Valkenburg. Aansluitend kunt u de lopende tentoonstelling ‘ Through their eyes. 80 jaar bevrijding in Zuid-Limburg’. Entree € 8. Museumkaart en kinderen gratis entree. Begunstigers en Vrirnden gratis entree 2 personen.

Opgave voor de lezing is mogelijk via reserveer@museumvalkenburg.nl of telefonisch (043) 601 63 94.

U kunt meteen na de lezing in het bezit komen van Jos’ standaardwerk Het paradijs op aarde (uitgegeven in 2020). Dit is het ultieme boek over de gehele geschiedenis van het Ignatiuscollege/Huize Boslust. Het kost slechts € 29,95 en is te koop in de museumshop tijdens de reguliere openingstijden van Museum Valkenburg.

Meer info over de lezing en het boek: http://www.josschols.nl.

Deel dit bericht, kies je platform!

Entree voor het gehele museum:

• € 8,00 p.p. (incl. gratis kopje koffie)
  • Studenten: € 4,00 p.p.
  • Museumkaart, begunstigerskaart, ICOMkaart en vriendenpas geldig