Op 10 september geeft Jasper Maars (TNO) in Museum Valkenburg een lezing over het Paleozoïcum van Zuid-Limburg.

Met zwaartekrachtsgolf metingen door middel van de Einstein Telescoop worden naar verwachting fundamentele nieuwe inzichten in astronomie en deeltjesfysica verkregen. Om deze precieze metingen te kunnen doen wordt de telescoop wellicht onder een deken van Krijt, in de harde Paleozoïsche ondergrond geïnstalleerd.

Voor de haalbaarheid, planning en uitvoering moeten de geologische structuren in het Paleozoïcum goed begrepen worden. Daarom interpreteert dhr. Maas nieuwe boringen ten behoeve van een studie naar de haalbaarheid van de telescoop. Daarnaast is hij in de archieven gedoken om een overzicht te krijgen van de rijke kennis over het mijngebied. Op basis van ontsluitingen, boorkernen en metingen tracht hij de geologische geschiedenis van dit gebied tijdens het Paleozoïcum te achterhalen. Met dit begrip van de geologie probeert hij vervolgens eigenschappen en onzekerheden in de ondergrond te voorspellen.

Bijeenkomsten van de Nederlandse Geologische Vereniging AFDELING LIMBURG worden gehouden op de tweede DINSDAG van de maand en beginnen om 19.30 uur in het Museum Valkenburg, deur linksonder naast de hoofdingang. Ook niet-leden zijn van harte welkom. Heeft u vragen over de geologische vereniging, excursies, boeken, tijdschriften, mineralen, gesteenten en/of fossielen, kom dan eens naar deze maandelijkse bijeenkomsten.