Op zaterdag 5 maart j.l. heropende wethouder Vermeer ons gerenoveerde museum. Ook ging de boeiende foto-expositie ‘Gezichten van Valkenburg’ naar het gelijknamige boek van journalist Hans Hoenjet, van start in de Jacques Vonkzaal.
Zondag 6 maart werden de tentoonstellingen in de Charles Eyckzaal en de Grote zaal geopend. Het talrijk aanwezige publiek hoorde trotse bestuursleden vertellen dat het museum na de gedwongen sluiting opgefrist ‘fullspeed doorgaat’. De tentoonstelling ‘Kleuretsen’ van de bekende grafisch kunstenaar Ries Kleijnen toont een kleurrijke verzameling landschappen geïnspireerd op de vele reizen die zij maakte. Zij gebruikt arbeidsintensieve technieken waarmee ze bijzondere, aantrekkelijke en kleurrijke kunstwerken maakt waarin de zon nooit ver weg is, aldus inleider Bère Miesen. Tijdens de tentoonstelling wordt een video getoond waarin te zien is hoe Ries de etsen maakt.
Kunsthistorica Monique Dickhaut vertelde dat aan de tentoonstelling ‘Kunst in liefde bloeiende?’ een lange voorbereiding is voorafgegaan. Er wordt werk getoond van elf uitstekend opgeleide, Limburgse kunstenaressen, die getrouwd waren met bekende kunstenaars. In die tijd (de wederopbouwperiode 1945-1965) was het niet gebruikelijk dat vrouwen zich als kunstenaar manifesteerden. Het gezin en het huishouden kwamen bij de meeste (niet bij alle) kunstenaressen op de eerste plaats. Welke invloed dit op hun carrière had wordt belicht in deze tentoonstelling. Deze herontdekte kunstenaressen verdienen het – volgens Monique Dickhaut – om na kennismaking met hun werk, hun plek in te nemen in de kunstgeschiedenis.
Werk van de enige, nog actieve kunstenares van deze groep, de 95-jarige Marijke Stultiens-Thunnissen, heeft een speciale plek gekregen. Er is een video te zien waarin zijn vertelt over haar leven en werk. Marijke Stultiens werd tijdens de opening in de bloemetjes gezet.