Zoals u waarschijnlijk in de pers heeft gelezen, hebben Monda Heshusius en Klaas van de Poll hun collectie van de kunstenaar Jacques Vonk (1923-2000) aan Museum Valkenburg geschonken. Graag lichten we hierbij het boek ‘Verstilde schoonheid in Limburg’ uit, geschreven door Monda Heshusius. Dit boek is ook te koop in de shop van Museum Valkenburg.

Monda Heshusius tekent in haar boek een portret van Jacques Vonk. Hij was een kunstenaar met hoge artistieke kwaliteiten en tegelijk een mens die een moeizaam persoonlijk leven leidde, getekend door depressies en behandelingen daarvoor. In het boek halen zijn stiefkinderen -uit zijn huwelijk met Mia Boersma-Stille- ontroerende herinneringen aan hem op. In portretjes van tien kunstenaars, die Jacques Vonk als collega hebben gekend, wordt hij geplaatst tegen de achtergrond van hun eigen artistieke prestaties.

Vonk is de schilder van het boerenleven, de vakwerkhuizen, de Limburgse dorpen. Als schilder romantiseerde hij het boerenbestaan, maar gaf hij ook het sociale leven van die tijd treffend weer. Carnaval, schutterijen en processies waren voor hem een bron van inspiratie.