Dries Engelen werkte van de jaren 50 tot begin jaren 70 vooral figuratief tot hij de opdracht kreeg om een beeld te ontwerpen voor bij de entree van het voormalig psychiatrisch ziekenhuis Vijverdal in Maastricht. Het idee was om er de Griekse letter psy in te verwerken. Deze heeft de vorm van een drietand. Daar kon hij wat mee, was zijn reactie. Hij is een jaar bezig geweest met deze opdracht wat resulteerde in het beeld ‘Psyche Nikai’ wat betekent ‘De Geest Overwint’. Het ontwerp ervan is ook te zien op de expositie.
In die tijd ontdekte hij ook de driehoek en de oneindig vele mogelijkheden die dat gaf. Het heeft hem zijn leven lang niet meer losgelaten. En hij is 93 geworden dus dat is heel lang!
De eerste jaren werkte hij vooral met keramische driehoeksvormen. Keramiek en glazuren waren materialen waar Dries graag mee werkte en waarvan Sjef Kusters in het Limburgs Dagblad zei “Het technisch kunnen van Engelen moet fabuleus zijn!” Was een mooi compliment!
Dries zelf gaf aan zijn werk de titel ‘Driehoeksverhoudingen’ .
Naast de driehoek werkte hij ook graag met een dunne plaat klei. Hij wist daar spanning in te brengen door aan de achterkant van de plaat een bolling aan te brengen met behulp van een lepel.
Later werkte Dries met verschillende metalen zoals koper, rvs en zink. De ontwerpen maakte hij eerst in dun karton. Kenmerkend in al zijn werk is de rust die het uitstraalt.
Dries werkte nooit met ‘beweging’ in zijn beelden. Dat paste niet in zijn stijl. Dat was ook al zo toen hij nog figuratief werkte. De expositie in Museum Valkenburg laat vooral zijn werken zien waarin de driehoek is verwerkt, zowel in keramiek als in de verschillende metalen.
De ontwerpen in karton zijn te koop.