In de thema-expositie Vrijheid in Museum Valkenburg stellen kunstenaars zichzelf de vraag: “wat betekent vrijheid voor mij?” 19 kunstenaars in diverse disciplines verbeelden hun associaties met het thema ‘vrijheid’ op persoonlijke wijze.

Silentium’

Arvo Pärt heeft slechts een piano en een strijkorkest nodig om een klanklandschap te creëren dat mij de grenzen van tijd en genre doet vergeten. In ‘Silentium’, het 2e deel van zijn compositie ‘Tabula Rasa’ (1977), laat hij de muziek opbloeien uit de stilte en weer verdwijnen in het niets. En daartussenin schept hij een muzikaal universum, waarin ik alles kan achterlaten wat mij bezwaart en waarin ik vrij en onbelemmerd kan reizen tot aan de rafelranden van mijn verbeelding. In alle vrijheid ontsnappen aan deze wereld, om er opgeladen weer in thuis te komen.

Georges Daemen